Department of Informatics Web Site   EDI - Digitalisering mellem virksomhederne
   
Udviklingscenter for e-Business
More information

EDI Web
English part
Danish part
UCEb-project
UCEb EDI Site
Resultater
Pressemeddelelse
Forskerne bag
Publications
EDI book
USENIX EC98
Appendix-DK-98
WCC'2000(ITBM)
URLs for Ø&I 15(5)
Contacts:
Niels Chr. Juul
Kim V. Andersen

 
       

 

Pressemeddelelse

 

Langt mellem de digitale diamanter i dansk erhvervsliv

 


Den gode nyhed er, at digitaliseringen af dansk erhvervsliv fortsætter uanfægtet dot.com stop. Den dårlige nyhed er, at der tilsyneladende stadig er langt mellem de mere innovative anvendelser af teknologien. Det betyder dog ikke, at man ikke får noget ud af IT, det er blot ikke bundlinien, der er i fokus. Det fastslår en ny undersøgelse foretaget af forskere fra Roskilde Universitetscenter, Handelshøjskolen i København, EAN Danmark og Teknologisk Institut.

Undersøgelsen sammenholder virksomheder på forskellige digitale udviklingstrin. Dels opdelt efter om virksomheden mener den overhovedet ikke bruger e-handel, eller om den bruger e-handel generelt, EDI-light, eller EDI/EDIFACT. Eftersom rationaliseringsgevinsten først opnås, når virksomheden anvender fuldt integrerede løsninger, som EDIFACT eller XML, er det heller ikke besparelseshensynet, der driver virksomhedernes digitalisering af forretningsgangene. Virksomhederne anfører primært forbedret service og konkurrencehensyn, samt samhandelspartnernes krav om digitalisering, som årsag til e-handel i det hele taget.

Der er dog stadigt et stykke vej før e-handel kommer på direktionens bord. Der er således flere virksomheder med planer om at indføre e-handel, der ikke har integreret disse i virksomhedens overordnede strategi, end der er virksomheder, hvor e-handel er forankret i den strategiske tænkning.

I undersøgelsen gives først baggrunden for undersøgelsen af EDI og digitaliseringen i virksomhederne samt nøgledata om undersøgelsens gennemførelse. Dernæst belyses de digitale komponenters integration i forretningsstrategien, virksomhedens digitale samarbejdspartnere og udbyttet af og forventninger til e-handel.

Undersøgelsen er et del-projekt under Udviklingscenter for e-Business, hvor virksomheder, Teknologisk Institut og forskere på Handelshøjskolen i København (Kim Viborg Andersen) og Roskilde Universitetscenter (Niels Christian Juul) med støtte fra Erhvervsfremmestyrelsen undersøger og støtter udbredelsen af E-handel i danske virksomheder med henblik på virksomhedernes transformation af forretningsprocesser, organisationsstrukturer, ledelsesprocesser og IT-strategi.

Kontaktperson vedr. undersøgelsen:

Niels Christian Juul
Lektor, Ph.D.
Datalogi, RUC
E-mail: ncjuul@ruc.dk
Arbejdstelefon: 4674 3860
GSM (også SMS): 2824 7919

Den første del af undersøgelsen Digitale værktøjer i danske virksomheder anno 2001 forfattet af: Niels Christian Juul & Kim V. Andersen bliver offentliggjort den 26. august 2001 på Internettet under: http://www.cbs.dk/~ncjuul/edi/uceb-dk.shtml.

af Niels Christian Juul.