TOP
1. Sammenfatning
Denne undersøgelse belyser spredningen og
anvendelsen af digitale redskaber i danske virksomheder. Respondentgruppen
(N=421) omfatter kendte EDI-brugere, EDI-light brugere samt virksomheder
der anvender e-handel. Trods global dot-com opbremsning, tager de
etablerede og veldrevne danske virksomheder tilsyneladende de digitale
redskaber i anvendelse - også de værktøjer der
handler om salg. Men det er ikke besparelseshensyn, ændring
af forretningsgange eller de nyeste teknologier der driver værket.
Det er i langt højere grad muligheden for at udføre
bedre service, konkurrencehensyn og samarbejdspartnernes krav om
at anvende digitale teknologier, der får virksomhederne til
fortsat at have e-handel i fokus. Der er dog stadigt et stykke vej
før e-handel kommer på direktionens bord. Der er således
flere virksomheder med planer om at indføre e-handel, der
ikke har integreret disse i virksomhedens overordnede strategi,
end der er virksomheder, hvor e-handel er forankret i den strategiske
tænkning.
Denne artikel giver først baggrunden
for undersøgelsen af EDI og digitaliseringen i virksomhederne
samt nøgledata om undersøgelsens
gennemførelse. Dernæst belyses de digitale
komponenters integration i forretningsstrategien, virksomhedens
digitale samarbejdspartnere og udbyttet
af og forventninger til e-handel.
|
TOP
2. Digitalisering af de interne og eksterne værdikæder:
1958-2001
Det aktuelle niveau for digitaliseringen af dansk
erhvervsliv er i høj grad historisk betinget blandt andet
fordi udskiftningen af maskinparken ikke sker i et hug. Af samme
grund kan man stadig finde spor af en digitalisering som startede
for adskillige årtier siden. Før PC'en. Digitaliseringen
startede ikke med PC'en. En tur til Teknisk Museum i Helsingør
vil vidne om at et af kodeordene i stedet er DASK. Andre er Altair
samt VANS. Den første danske computer var Dansk Aritmetisk
Sekvens Kalkulator (DASK). DASK blev taget i anvendelse i 1958 og
var allerede her bagud for Sverige, der tog BESK-maskinen i anvendelse
allerede i 1953. Symptomatisk er det måske også at den
danske DASK-maskine blev finansieret af Marshall-midler. Og dermed
trak den på udviklingen i den internationale computerudvikling,
der startede før 2. verdenskrig men fik ekstra næring
under krigen.
Der kom ikke andre computere til Danmark før
1960! Men så gik det også stærkt; Regnecentralen,
Statens EDB Central (Datacentralen, nu solgt til CSC) og Kommunernes
fælles EDB centraler (Kommunedata, i dag KMD) blev opbygget
i disse år. Alle eksempler på centrale løsninger,
hvor virksomhederne fik udført deres EDB-kørsler på
et eksternt datacenter. Men med starten på det, som senere
er blevet kaldt PC-revolutionen, 4004-mikroprocesseren fra Intel
i 1971 og 8008-mikrochippen i 1974 går udviklingen for alvor
mod decentrale systemer. Hvor DASK blev anvendt i grundforskning
og i.f.m. Folketingsvalget i 1960, blev det med Altair computeren
muligt at bygge en computer fra et samlesæt til 600 dollars.
Denne trækasse computer var det direkte grundlag for bl.a.
Microsoft.
Value-Added-Network-Service (VANS) har med IBM,
GE Electric, Kommunedata, Datacentralen, LEC og Mærsk Data
i spidsen over en længere årrække i slutningen
af det 20. århundrede udviklet sig til den sikre infrastruktur
til digital kommunikation mellem virksomhederne. Denne udvikling
har primært været drevet af behovet for udveksling af
bl.a. EDIFACT meddelelser mellem virksomhederne. Parallelt hermed
bredte Internettet med afsæt i det amerikanske forsvar sig
uden at slå kommercielt igennem. Først med opfindelsen
af World Wide Web og kommercialiseringen af den amerikanske del
af Internettet er Internettet med bl.a. Netscape, Yahoo og diverse
e-handels markedspladser i løbet af de sidste fem år
blevet et reelt alternativ til VANS. Dermed er der ingen tvivl om
at muligheden for digital kommunikation mellem virksomhederne udgør
rygraden i digitalisering af dansk erhvervsliv.
En udvikling der med en parallel eksplosiv udvikling
i antallet af transistorer og hastigheden i transmission samt infrastrukturelle
udviklinger gør at digitaliseringen omfatter stadigt flere
mulige områder af virksomhedens interne og eksterne aktiviteter.
I sin radikale, virtuelle form truer digitaliseringen virksomheden
med at opløse denne.
I forskningen af de digitale forretningsværktøjers
spredning og effekterne af anvendelsen af disse, er ovenstående
udvikling selvsagt også reflekteret. Specielt var der i 1980erne
og 1990erne en mængde danske og udenlandske studier, der belyste
digitaliseringen af de interne og eksterne værdikæder.
EDI-forskningen omhandlede i 1980erne især industrien, herunder
særligt bilindustriens anvendelse af struktureret digital
kommunikation til at danne og udveksle bl.a. ordre- og fakturameddelelser.
Indenfor servicesektoren var det især den finansielle sektor,
særligt banksektoren, der blev forsket i. Også transportindustrien
og den offentlige administration var genstand for en række
forskningsartikler. Et gennemgående træk i forskningen
om EDI har været standardiseringsbestræbelser, bl.a.
i regi af UN/ EDIFACT og ANSI x.12 og hvilke effekter EDI-anvendelse
kunne have på styrkeforholdet mellem markedsaktørerne
og den generelle markedsefficiens. Vores ærinde her har ikke
været at belyse dette felt. Vores forskningsinspiration til
denne undersøgelse trækker derimod på de økonomisk-organisatoriske
briller. Briller der bl.a. dominerer dele af den internationale
Information Systems forskning.
Vores forskning har taget udgangspunkt i virksomhedsniveauet
og trækker på netværksøkonomien, værdikæde
og markedsanalysen, transaktionsomkostningslitteraturen og evolutionære
teorier. Formålet er ikke at kombinere de fire sæt af
perspektiver, men at anvende dem til at berige belysningen af EDI-spredningen
og optaget. Budskabet fra de fire sæt af perspektiver kan
samtidigt berige den eksisterende EDI-/e-handelslitteratur.
Figur 1. Forskning i EDI- og e-handel
rubriceret ud fra økonomisk-organisatoriske briller
I figur 1 ovenfor
har vi placeret de fire perspektiver i.f.t. deres tilgang til virksomheden.
Vores pointe her at værdikædeanalysen og markedsanalysen
belyser forsyningskæder og kunderelationerne i givne brancher.
Porters hovedværk om markedskræfterne (1985)
er i denne boldgade. Der er næppe nogen anden, nyere bog der
i den grad har sat fokus på virksomheden som del af markeder,
hvor EDI- og e-handel kan medvirke til at ændre på adgangsbarrierer
for et givent markedssegment, ændre substitutionsmulighederne
både produkt- og leverandørmæssigt, ændre
muligheden for at skifte forretningsområde/ forlade et forretningsfelt
og ændre på styrkeforholdet mellem kunde og leverandør.
Den evolutionære teori (Nelson
& Winter, 1982) fremhæver bl.a. følgende punkter
som kendetegnende for virksomheden:
- organisatorisk rutine og begrænsningerne
i organisationers evne til at opfange og optage nye signaler
- rutine adfærden hos virksomheder både
på handlingsniveauet, kapitaludstyret og selve ændringsprocesserne
Den evolutionære tilgang peger således
på at optag af digitale teknologier og tilhørende organisatoriske
rutiner er begrænset og mere styret af læring samt eksisterende
rutiner og adfærd end en grundig markedsundersøgelse
af hvilke teknologier der optimalt kan bidrage til for eksempel
et bedre bundlineresultatet.
Transaktionsomkostningsteorien har traditionelt
gået i en lidt anden retning. Et konstant tema for transaktionsomkostningsteorien
har været at belyse eventuelle forskelle i omkostningerne
m.h.t. transaktionsspecifikke goder, usikkerhed/ kompleksitet, hyppighed
og den forandringsproces der skete i forbindelse med transaktionen.
Hovedærindet har været at pege på eksistensen
af transaktionsomkostninger som en betingelse for virksomhedens
eksistens (Coase, 1937), men
også en diskussion af hvordan virksomheden så forholder
sig til de tilgængelige informationer om markedets transaktionsomkostninger.
Fra virkelighedens verden kender vi dette endog
særdeles godt på det generelle plan, også fra
e-handel og EDI-verdenen. EDI har således længe været
fremført som en teknologi, der ville kunne reducere omkostningerne
til forsendelse mellem to enheder. Hertil kommer reduktion af genfindelsesomkostningerne.
Som et eksempel på forankringen af denne tankegang i den praktiske
implementering af EDI, kan nævnes det danske sundhedsdatanetværk
der på sin hjemmeside www.medcom2.dk
dels har en tæller der viser antallet af EDI-forsendelser,
samt en omregning af hvad det betyder i omkostningsbesparelse. Den
14. august var der således sendt 75.146.158 antal dokumenter,
der medførte en besparelse på kr. 365.658.515. Der
regnes altså med en gennemsnitlig besparelse på godt
kr. 4,85 pr. EDI-dokument.
Det er omvendt klart at standardisering af kommunikationsstrømme
også rummer den konkrete risiko at man undlader at søge
efter alternative leverandører/ kunder. Endvidere er det
ikke givet at søgningen efter nye samarbejdspartnere sker
ud fra en samlet, fuld rationel vurdering af virksomhedens profit.
Williamson antog således ikke blot begrænset rationalitet
(Simon, 1961), men opportunisme
(Williamson, 1975, 1985).
I EDI- og e-handelssammenhænge er bekymringen altså
om det er "selviske" hensyn der styrer beslutninger om
teknologiindkøb, eller det er hensynet til nedbringelse af
transaktionsomkostningerne som det styrende. Videre pegede North
(1990) indenfor den institutionelle gren af transaktionsomkostningsteorien
på, at der synes at være en tidsmæssig afhængighed
for institutionernes evne til effektivt at bidrage til at reducere
transaktionsomkostningerne. Den positive indsigt er at institutioner
kan komme ind i et forløb, hvor de effektivt bidrager til
at reducere transaktionsomkostninger. Brancheforeninger, standardiseringsorganer
og offentlig lovgivning kan sammen komme ind i en positiv spiral,
der bidrager til at reducere transaktionsomkostningerne for virksomhederne.
Omvendt kan man pege på at dette kan være hensigten
blot at nedbringe kommunikationsomkostningerne mellem den
offentlige sektor og virksomhederne.
I tabel 1
nedenfor har vi sammenfattet stikordene fra ovenstående gennemgang.
Stikordslisten er langt fra en komplet beskrivelse af de enkelte
teorier. Listen afspejler således kun de dele af teorien vi
her tager udgangspunkt i. Pointen med at uddele det på forskellige
teorier er ikke at tænke på e-handel og EDI ud fra et
af disse perspektiver. I stedet kan de anvendes til at afdække
forskellige aspekter af forventninger og resultater af e-handel.
Tabel 1. Teoretiske
perspektiver på EDI og e-handel |
|
|
Analytiske
enhed |
Fokus |
Ændringsbetingelser |
Digitaliseringseffekter
(EDI og e-handel)
|
|
værdikæde
og
markedsanalysen |
forsyningskæder og kunderelationer
industrier/ branche
|
produktionsomkostninger
virksomhedsstrategi
|
skala fordele
alliancer
|
kontrol af værdikæden
horisontal integration
|
|
transaktions-
omkostnings-
teorier |
transaktionerne |
begrænset rationalitet
opportunisme
|
søge og kontraktomkostninger |
outsourcing
omkostningsminimering
|
|
evolutionære
teorier |
organisationen og teknologier |
begrænset rationel
læring
|
rutiner og tidsafhængighed |
specialisering
vidensopsamling |
|
netværksøkonomien |
IT
data/information/viden
|
transformation
|
netværkseksternaliteter |
horisontal og vertikal integration
ekspansion + globalisering
samarbejde
|
Kilde:
Bearbejdet efter Hjarup (2001), p. 202 |
Tidligere undersøgelser af digitalisering
af dansk erhvervsliv peger på plus-siden på et generelt
højt niveau af EDI anvendelse (Andersen
& Juul, 2001) og e-handel mellem virksomhederne (Andersen
& Bjørn-Andersen, 2001). En række kortlægninger
af IT-anvendelsen foretaget i regi af Danmarks Statistik (Danmarks
Statistik, 2000) og også undersøgelser fra Handelshøjskolen
i København (Henriksen,
2000), Aalborg Universitet (Damsgaard,
1996) samt Århus Universitet (Hørlück,
1996) har peget på en gradvis og relativ enstrenget digitalisering.
Digitaliseringen er enstrenget da den ofte kun involverer en afdeling
eller en funktion. Hjarup (2001)
peger i undersøgelsen af tekstil- og beklædningsindustrien
på at der nok er et behov og spirende "rigt mediebillede",
men at langt den overvejende del af virksomhedernes dataudveksling
sker med forholdsvist kendte, standardiserede værktøjer.
Vores undersøgelser har også peget på en forfølgelse
af det digitale spor virksomheden en gang er påbegyndt. Det
synes at gælde generelt for virksomhederne (Andersen
et al., 2000), herunder for dagligvaresektoren som denne undersøgelse
bl.a. belyser (Andersen,
Bjørn-Andersen, & Juul, 2000). Til gengæld
forventede vi at med e-handel ville digitaliseringen komme på
forretningsbordet. Det kunne pege i retning af netværksøkonomiens
budskab. Vi forventede også en overvejende downstream anvendelse
af digitaliseringen og at denne ville være styret af besparelseshensyn
mere end noget andet. Vi forventede dette i særligt omfang
at være tilfældet for EDI-brugerne. Vi forventede at
der ville være signifikante forskelle i forventninger og udbytte
mellem e-handelsbrugere, EDI-brugere og EDI-light. Tilsvarende forskelle
ville vi forvente at finde for så vidt angår et evolutionært
perspektiv på e-handel. Vi formulerede derfor fire hypoteser
som har guidet vores undersøgelse:
- e-handel
er del af forretningsstrategien
- der
er overvejende tale om downstream anvendelse af e-handel
- besparelsesmotivet
er stærkest hos EDI-brugerne
- motiver om
forandring og fornyelse driver i særlig grad e-handel anvendelse
TOP
3. Spørgeskemaundersøgelsens praktiske
gennemførelse
Spørgeskemaundersøgelsen der ligger
til grund for resultaterne i denne artikel, er udført i regi
af Udviklingscenter
for e-Business, der støttes økonomisk af Erhvervsfremmestyrelsen.
Undersøgelsen er gennemført af forskere ved Datalogisk
Afdeling ved Roskilde Universitetscenter (RUC) samt Institut for
Informatik ved Handelshøjskolen i København (HHK)
i samarbejde med EAN Danmark og Teknologisk Institut, Emballage
og Transport. Undersøgelsen er gennemført i første
halvdel af år 2001.
Spørgeskemaet
indeholdt i alt 46 spørgsmål, inddelt i 5 sektioner
svarende til en fælles del og fire sektioner, der udfyldes
afhængig af respondenternes indplacering i vores e-handels/EDI/EDI-light
taxonomi (figur 2). Det valgte
EDI-light som udgangspunkt for undersøgelsen er Le@n. Le@n
er udviklet af EAN Danmark og LEC. Le@n gør det muligt for virksomheden
- til en lav startomkostning - at foretage struktureret digital
kommunikation med forretningspartnere, der anvender EDIFACT, uden
at virksomheden selv har EDIFACT moduler i sine systemer. Le@n gør
det muligt for virksomheder at udveksle ordrer og fakturaer via
Internettet, og indeholder funktionaliteter, der er nødvendige for
digital handel. Alle modtagne dokumenter kan hentes og bruges i
virksomhedens egne administrative systemer - ligesom dokumenter
fra egne systemer kan sendes til modtageren. Systemet kæver
ingen specialprogrammer på virksomhedens computer. Det eneste krav
er en ganske almindelig Internet-browser samt adgang til Internettet.
Derudover skal alle virksomhedens varer have tildelt et EAN-varenummer.
Et EAN-varenummer er sammensat af et virksomhedspræfiks og et varenummer.
Et virksomhedspræfiks får virksomheden tildelt af EAN-Danmark.
Figur 2. E-handel, EDI og EDI-light
- rubricering af respondenter
Spørgeskemaerne er udsendt til et udvalg
af EANs medlemmer med fokus på brug af eller interesse for
Le@n EDI-light systemet,
samt til leverandører til Dansk Supermarked og FDB. Både
Dansk Supermarked og FDB har et meget omfattende antal leverandører,
der dækker betydeligt bredere end dagligvarer. Vi udsendte i alt 2.402 spørgeskemaer, hvoraf 421 kom
tilbage i besvaret og læsbar stand (tabel
2). Godt 30% af kendte Le@n brugere og en tilsvarende andel
af interesserede EDI-light brugere besvarede undersøgelsen.
Svarprocenten hos gruppen af øvrige virksomheder, som betegner
en bredere gruppe af potentielle e-handelsbrugere, er betydeligt
lavere.
Tabel 2: Undersøgelsens
population |
|
Brugere af EDI-light |
Interesserede brugere
af EDI-light |
Øvrige |
Alle |
Antal udsendte skemaer (N) |
96 |
104 |
2.202 |
2.402 |
Antal besvarede (N)
|
28 |
31 |
356 |
415 |
Besvarelsesprocent
(%) |
29% |
30% |
16% |
17% |
Over halvdelen af samtlige respondenter har kendskab
til letvægts EDI løsninger som Le@n (tabel
3). Selv hos gruppen, der hverken har været til informationsmøder
eller har tilmeldt sig Le@n, kendes til løsningerne blandt
over halvdelen af brugerne. Vi tager dette som udtryk for at de
store virksomheders kampagne sammen med EAN Danmark og LEC for brug
af EDI (i dette tilfælde letvægtsudgaven Le@n) er nået
udover de virksomheder man har haft direkte kontakt med om emnet;
men der er stadig behov for information, når 40% af samtlige
respondenter stiller sig ukendte overfor Le@n.
Tabel 3: Respondenters kendskab
til EDI-light løsninger |
|
Brugere
af Le@n
(N) |
Interesserede
i Le@n
(N) |
Øvrige
(N) |
Alle
(N) |
Ja
|
89%
(25) |
71%
(22) |
51%
(180) |
55%
(227) |
Nej
|
4%
(1) |
19%
(6) |
44%
(157) |
40%
(164) |
Ved
ikke |
7%
(2) |
10%
(3) |
5%
(19) |
6%
(28) |
|
TOP
4. E-handel ikke del af forretningsstrategien
Det er mere undtagelsen end reglen, når e-handel
er en del af forretningsstrategien i danske virksomheder. Trods
det at mere end 60% af vores respondenter overvejer at anvende e-handel,
er der kun godt 40% af respondenterne der har gjort e-handel til
en del af deres forretningsstrategi. Derimod har godt halvdelen
ikke e-handel som del af forretningsstrategien, til trods for at
de overvejer at anvende e-handel. Vurderet ud fra en strategisk
synsvinkel tyder vores resultater altså på, at investeringerne
i e-handel ikke i signifikant grad er drevet af forretningsstrategiske
motiver. Til dette billede skal føjes, at der er en meget
stor gruppe af vores respondenter, der ikke ved om e-handel er del
af forretningsstrategien (N=149), eller om der overhovedet er overvejelser
om at anvende e-handel (N=194).
Tabel 4: EDI og e-handels
indtog i forretningsstrategierne |
|
N |
% |
E-handel del af forretningstrategi
|
58 |
39%
|
E-handel ikke del af forretningsstrategi
|
78 |
52% |
Ved
ikke |
13 |
9%
|
I
alt (N) |
149 |
100%
|
Vi har ikke mulighed for at vurdere om der er tale
om en udvikling over tid at e-handel først kommer på
dagsordenen ved implementering af e-handelsløsningen. Den
videre dataanalyse tyder imidlertid på, at de virksomheder
der er faktiske brugere af den nyudviklede web-baserede EDI løsning,
Le@n, i højere grad end den samlede gruppe af respondenter
har indarbejdet e-handel som en del af forretningsstrategien. Vores
undersøgelse af strategi rammer endvidere ind i en mere fundamental
barriere, nemlig hvad en strategi er (Chandler,
1962; Montgomery &
Porter, 1991). Vores antagelse her har været at uanset
om det er en nedfældet, skriftlig strategi eller en mundtlig
diskuteret og kendt fremadrettet plan, ville vi indfange den med
vores tilgang. Det kan med rette problematiseres om alle strategier
så er indfanget. Strategier kan således også opfattes
som en indlejret del af virksomhedens aktiviteter og ikke nogle
der skal verbaliseres. Det er analysen af den daglige forretningspraksis
der afgør om der er en forretningsstrategi og det eventuelle
indhold i den. Endvidere kan det fremføres om det overhovedet
er hensigtsmæssigt at have en strategi, om eksperimentering,
en søgen og "prøven-sig-frem" ikke er mere
hensigtsmæssig. Michael Porter har dog i en artikel fra indeværende
år kraftigt argumenteret at der ikke er tale om Internet eller
strategi, men Internet og strategi (Porter,
2001). Vi har i denne undersøgelse nogle spørgsmål
der belyser dette, men ikke behandlet dette i relation til strategidiskussionen.
Vi tilslutter os dog at det er et vigtigt felt at analysere nærmere.
|
TOP
5. Bankerne og kunderne driver digitaliseringen.
Transportsektoren, leverandører og den offentlige sektor
på sidstepladsen
Modsat regeringens planer om at gøre den
offentlige sektor til lokomotivet for digitaliseringen, peger vores
tal på, at det snarere er den finansielle sektor og kunderne,
der driver udbredelsen af den digitale forretningskommunikation.
I tabel 5 nedenfor har vi rangordnet
virksomhedernes digitale samarbejdspartnere. Den absolutte topplacering
indtages af pengeinstitutterne med 83% af virksomheder, der angiver,
at de udveksler information digitalt med den gruppe. I den absolutte
bund er den digitale udveksling med transportfirmaer (19%) og leverandørerne
(34%) Det måske mest overraskende er transportleddet. Transportsektoren
har været en af bannerførerne i EDI-udviklingen. En
del af forklaringen på den lave andel kan være at EDI-anvendelsen
i transportsektoren i høj grad foregår internt samt
med større firmaer. EDI-initiativer fra bl.a. DSB Gods rettede
sig specielt mod SME. Der er dog ikke noget der tyder på disse
initiativer har fået tag i vores respondentgruppe. Lige så
overraskende er det at den offentlige sektor ikke har fået
tag i den digitale kommunikation med det analyserede segment. Blot
42% af virksomhederne anfører den offentlige sektor som en
digital samarbejdspartner.
Tabel 5: Virksomhedernes digitale
udvekslingspartnere (%) |
Digital udvekslingspartner
|
Ialt (N)
|
Pengeinstitutter
|
83%
(343) |
Kunder |
58%
(241) |
Offentlig
sektor |
42%
(176) |
Leverandører |
34%
(142) |
Transportfirmaer |
19%
(78) |
|
TOP
6. Forventninger og udbyttet af e-handel
Vi bad brugerne af e-handel, EDI-light og EDI om
at vurdere udbyttet. For hver påstand har vi beregnet en opinionsbalance
for henholdsvis forventninger og udbytte. Hver respondent er blevet
bedt om udtrykke graden af enighed i udsagnet. Værdien 1 udtrykker
helt enig, mens værdien 7 udtrykker helt uenig. Opinionsbalancen
udtrykker således gennemsnittet for værdierne. Der er
ikke her beregnet spredningsmål m.v. En høj værdi
(5-7) udtrykker en gennemsnitlig høj grad af uenighed for
den pågældende påstand. En lav værdi (1-3)
udtrykker en gennemsnitlig høj grad af enighed med den pågældende
påstand.
Tabel 6. Udbytte af e-handel, opinionsbalance |
|
Brugere
af |
e-handel |
EDI-light |
EDI |
..besparelser |
4,3 |
4,2 |
3,9 |
..muligheden
for ændring af arbejdsrutiner |
3,1 |
n.a. |
n.a. |
..konkurrencehensyn |
3,5 |
4,9 |
3,6 |
..bedre service
overfor kunder og leverandører |
2,6 |
3,6 |
2,4 |
..har lettet
rutiner |
3,1 |
3,3 |
3,0 |
..har givet
mere variation i det daglige arbejde |
4,2 |
5,0 |
5,0 |
..har givet
virksomheden flere nye kunder |
4,8 |
n.a. |
n.a. |
..har knyttet
samarbejdspartnerne tættere til virksomheden |
3,8 |
4,6 |
3,3 |
..åbnet
muligheder for nye måder at drive forretning på |
3,0 |
5,3 |
4,7 |
..givet virksomheden
et innovativt image |
3,1 |
4,6 |
4,2 |
Note. med
fed skrift er fremhævet de mindst betydende
udsagn |
Vores data (se tabel
6) viser at opfattelsen af udbyttet af e-handel ikke omfatter
besparelser, mere variation i det daglige arbejde eller nye kunder.
For EDI's vedkommende viser vores data at det ikke har givet anledning
til nye måder at drive forretning på eller givet virksomheden
et innovativt image. På linie med e-handlerne og EDI-light
brugerne har EDI ikke givet mere variation i det daglige arbejde.
Topscorerne m.h.t. udbytte er for både EDI-brugerne
og e-handlerne et bedre serviceniveau overfor kunder og leverandører.
Dernæst følger for e-handlernes vedkommende nye måder
at drive forretning på og imageskabende virkning samt effekter
på ændringer af arbejdsrutiner. For EDI-brugerne er
det efter serviceændringer, rutineeffekter og mulighed for
at knyttet samarbejdspartnerne tættere til virksomheden der
er de primære effekter. For EDI-hybriden, EDI-light, er det
ligeledes rutineeffekter og effekter på serviceniveauet.
Den ringe grad af besparelseseffekter skyldes i
nogen omfang varierende grad af integration af datastrømme.
Den høje andel af EDI-brugere der finder mærkbare besparelser
som en resultatvariabel, kan skyldes en overraskende høj
grad af integration af EDI med virksomhedens administrative
systemer. I tabel 7 er respondenter
som fandt en grad af mærkbare besparelser som resultat
af anvendelsen af EDI sammenlignet med integration af EDI
og administrative systemer, opdelt på henholdsvis brugere
af EDI og EDI-light.
Krydsning af data viser ikke overraskende, at EDI-light
brugerne i overvejende grad lægger vægt på den
mærkbare besparelse ved den delvise integration (som følger
af EDI-light). De egentlige EDI brugere lægger derimod vægt
på besparelsen ved den fulde integration med virksomhedens
øvrige systemer. Vi bemærker også at en del af
respondenterne "klager" over ringe besparelse, hvor der
ingen integration er mellem EDI-light og virksomhedens systemer.
Tabel 7: EDI besparelser og data
integration |
Integration af EDI med de administrative systemer |
Virksomheden
har oplevet mærkbare besparelser |
Helt
enig
(1) |
(2) |
(3) |
Neu-
tral
(4) |
(5) |
(6) |
U-
enig
(7) |
I
alt (N) |
EDI-light |
Fuld
integration |
20% |
0% |
20% |
40% |
0% |
20% |
0% |
100%
(5) |
Delvist
integreret |
17% |
25% |
8% |
33% |
8% |
0% |
8% |
100%
(12) |
Ikke
integreret |
0% |
4% |
21% |
29% |
8% |
8% |
29% |
100%
(24) |
EDI-light
i alt |
7% |
10% |
19% |
31% |
7% |
7% |
19% |
100%
(42) |
EDI |
Fuld
integration |
27% |
12% |
15% |
11% |
7% |
12% |
17% |
100%
(75) |
Delvist
integreret |
6% |
12% |
12% |
15% |
18% |
21% |
15% |
100%
(33) |
Ikke
integreret |
9% |
0% |
27% |
36% |
0% |
0% |
27% |
100%
(11) |
EDI
i alt |
19% |
11% |
15% |
14% |
9% |
13% |
18% |
100%
(119) |
Det er overraskende at der ikke er højere
grad af korrelation mellem besparelser og data integration al den
stund at eventuelle data integrations barrierer der er for e-handel
generelt (integration af elektronisk betaling, levering og logistik
samt integration med eksisterende systemer) kunne forventes at være
overvundet af EDI-brugerne og omsat til besparelser. Det synes ikke
at være tilfældet. Det er endvidere interessant at der
er flere EDI-brugere med fuld data integration, der oplever faktiske
besparelser.
Blandt de virksomheder der anvender e-handel, sker
det oftere med deres kunder end deres (under-) leverandører.
Godt en tredjedel anvender e-handel til markedsføring og/
eller direkte salg af varer eller tjenester, mens godt hver sjette
anvender e-handel til at indkøbe varer eller til at understøtte
efterfølgende service. Baseret på data fra de respondenter
der anvender e-handel, har vi i tabel
8 sammenholdt forventningerne og det faktiske udbytte af e-handel
fordelt på områderne indkøb, markedsføring,
salg og service. For hver gruppe har vi opgjort andelen af respondenter,
der har markeret, at e-handel forventes at indgå i de pågældende
anvendelsesområder. Der er således 11%, der forventer
at bruge e-handel i indkøbsfunktionen, men kun 8% der faktisk
gør det. Det understreges, at der ikke direkte kan tales
om, at e-handel ikke lever op til forventninger, idet vi ikke i
tabel 8 har krydset data på
respondentniveau.
Tabel 8: Forventning til anvendelse
af e-handel vs. faktisk anvendelse |
E-handel
|
E-handel
anvendes til / forventes anvendt til
(i procent af samtlige respondenter) |
indkøb |
markedsføring
|
salg |
service |
Forventning
|
11%
(45) |
18%
(75) |
23%
(95) |
12%
(48) |
Faktisk
|
8%
(34) |
15%
(62) |
18%
(74) |
10%
(37) |
|
Ser vi på udbyttet vurderet ud fra overordnede
forretningsmæssige hensyn, er der tale om en markant forskel
mellem forventninger og faktisk udbytte (tabel
9). Næsten dobbelt så mange forventede at anvende
e-handel i.f.m. salg sammenlignet med antallet af respondenter,
der forventede at anvende e-handel til egne indkøb. Derimod
er der kun 18% der faktisk anvender e-handel i salgsøjemed
og 8% til egne indkøb. For at forfølge disse forskelle
mellem forventninger og faktisk udbytte, har vi for hver påstand
beregnet en opinionsbalance for henholdsvis forventninger og udbytte.
Forskellen mellem de to balancer er udtrykt som en procentvis forskel
i nedenstående tabel. Der er her kun vist de direkte sammenlignelige
påstande for de tre grupper af brugere. En positiv værdi
udtrykker at udbyttet er større end forventningerne.
Tabel 9: Forskelle mellem opinionsbalance
for forventninger h.h.v. udbyttet af e-handel fordelt på
brugertyper. Procent (%) |
Påstand
|
Brugere
af |
e-handel |
EDI-light |
EDI |
..giver virksomheden et innovativt image |
4 |
7 |
32 |
..der var udsigt til besparelser
|
-17 |
-9 |
-1 |
..virksomheden føler sig godt rustet til at
gå i gang med e-handel/EDI-light/EDI
|
-28 |
-31 |
-16 |
..vores samhandelspartnere stillede krav om
det
|
21 |
-17 |
-9 |
..konkurrencehensyn
|
-15 |
-14 |
-27 |
|
Det er iøjnefaldende at innovativt image
er der hvor forventningerne mere end indfries for alle tre grupper.
Opgørelsen i tabel 9
viser, at der er 32% flere EDI-brugere der får indfriet forventninger
om et innovativt image via EDI. Det er også markant at det
for alle tre respondentgrupper generelt har været sværere
at implementere e-handel (28%), EDI (16%) og EDI-light (31%) end
forventet. Der er således en markant forskel mellem den forventede
og den faktiske parathed til at anvende e-handel og EDI-light.
|
TOP
7. Undersøgelsens konklusioner og perspektiver
Vores undersøgelse af e-handel og EDI viser
at det er samarbejdspartnere, særligt virksomhedskunderne,
der styrer retningen og formentligt også indholdet i digitaliseringen.
Det er derimod ikke hensyn til transaktionsomkostningerne eller
den nye netværksøkonomi der sætter dagsordenen.
Der synes dog også at være spor af omstillingstræghed
og manglende motivation internt i virksomheden til at kaste sig
ud i udforskningen af de nye digitale medier. Skulle vi udpege hvilke
af de fire perspektiver der bedst forklarer de observationer vi
har foretaget ved hjælp af spørgeskemaundersøgelsen,
er det således det evolutionære perspektiv og markeds/værdikædeanalysen.
Styrkeforholdet mellem kunde og leverandør samt manglende
substitutionsmuligheder for så vidt angår samarbejdspartnere,
synes fortsat at være vigtige parametre der styrer både
forventningerne til e-handel og oplevelsen af det faktiske udbytte.
Det er dog omvendt overraskende at e-handel og EDI ikke i højere
grad er del af forretningsstrategien. Det kan skyldes at der har
været en forretningsforankret strategi ved implementeringen,
og siden er taget af bordet.
Det er dog omvendt oplagt at vores undersøgelse
byder på en række forbehold der til sammen gør
at man ikke kan drage konklusionen at netværksøkonomien
er aflyst eller at det er de store spillere i brancherne der styrer
digitaliseringen. For det første har vi tag i en respondentgruppe,
der ikke kan antages at være bannerførere i netværksøkonomien.
En stor del af respondenterne er indenfor dagligvareleverandørområdet
og leverandør til et forholdsvist antal beskeder steder.
Ofte kun et enkelt. Vores resultater begrænses endvidere af
at eventuelle effekter af netværksøkonomien har et
indbygget time-lag.
TILBAGE
Referencer
- Andersen, Kim Viborg, & Bjørn-Andersen,
Niels (2001).
- E-commerce strategies in Denmark.
URL http://www.crito.uci.edu/git/
(tilgængelig 1/9/2001)
- Andersen, Kim Viborg, Bjørn-Andersen,
Niels, & Juul, Niels Christian (2000).
- EDI-anvendelsen i dagligvarehandlen.
URL http://www.cbs.dk/~ncjuul/edi/dagligvar.shtml
- Andersen, Kim Viborg, & Juul, Niels Christian
(2001).
- EDI-udvikling i 1. halvår 2000 i Danmark
URL http://www.cbs.dk/~ncjuul/edi/edi2000a.html
- Andersen, Kim Viborg, Juul, Niels Christian,
Henriksen, Helle Zinner, Bjørn-Andersen, Niels, & Bunker,
Deborah (2000).
- Business-to-Business E-commerce: Enterprises
Facing A Tubulent World? København: DJØFs Forlag
- Chandler, Alfred (1962).
- Strategy and Structure. The MIT Press
- Coase, Ronald H. (1937).
- The Nature of the Firm. Economica, 4.
- Danmarks Statistik (2000).
- Danske virksomheders brug af IT. København:
Danmarks Statistik.
URL http://www.dst.dk/it
- Damsgaard, Jan (1996).
- The Diffusion of Electronic Data Interchange:
An Institutional and Organizational Analysis of Alternative Diffusion
Patterns. Ph.D.-afhandling. Aalborg Universitet.
URL http://www.cs.auc.dk/~damse/thesis.pdf
- Douma, Sytse, & Schreuder, Hein (1998).
- Economic Approaches to Organizations.
2. udgave. Hertfordshire: Prentice Hall.
- Henriksen, Helle Zinner (2000).
- Elektronisk handel og EDI i praksis: Anvendelsen
i jern- og maskinindustrien i år 2000. København:
Dansk EDI Råd.
- Hjarup, Søren (2001).
- Distributed Multimedia Technologies and Value
Chain Structuring: An Economic Theory of Communication. Ph.D.-afhandling.
Lyngby: Center for Teleinformation, DTU.
URL http://www.cti.dtu.dk
- Hørlück, Jens (1996).
- EDI i danske virksomheder. København:
Dansk Industri.
- Montgomery, Cynthia A., & Porter, Michael
E. (Eds.). (1991).
- Strategy: Seeking and Securing Competitive
Advantage. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
- Nelson, Richard R., & Winter, Sidney G. (1982).
- An Evolutionary Theory of Economic Change.
Cambridge, MA: Harvard University Press.
- North, Douglas C. (1990).
- Institutions, Institutional Change and Economic
Performance. Cambridge: Cambridge University Press.
- Porter, Michael E. (1985).
- Competitive Advantage: Creating and Sustaining
Superior Performance. New York: Free Press.
- Porter, Michael E. (2001, April).
- Strategy and the Internet. Harvard Business Review.
- Simon, Herbert A. (1961).
- Administrative Behavior. 2nd Edition.
New York: Macmillan.
- Williamson, Oliver E. (1975).
- Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust
Implications. New York: Free Press.
- Williamson, Oliver E. (1985).
- The Economic Institutions of Capitalism.
New York: Free Press.
TOP
|
|