Elektronisk handel og dokumentudveksling:
EDI-anvendelsen i den private og offentlige sektor
af
Kim
Viborg Andersen, Niels Bjørn-Andersen & Niels Christian Juul
Offenliggjort den 12. Maj 1998
English version
Abstract
Anvendelsen af elektronisk handel og dermed elektronisk
dokumentudveksling er en kilde til at automatisere, informatisere og reorganisere
arbejdsprocesser i egen og samarbejdspartnernes virksomheder.
I midten af 1990erne tog en række højt industrialiserede lande derfor
initiativ til at øge anvendelsen af EDI mellem virksomheder samt mellem virksomheder og
den offentlige sektor. Det gjaldt lande som USA, Sverige, Holland og ikke mindst Danmark.
I Danmark tiltrådte en række partnere handlingsplanen for elektronisk
handel i 1996 en plan, der blev kendt under betegnelsen EDI-handlingsplanen. Denne
havde en stærk fokusering på at øge anvendelsen af de internationale EDIFACT-standarder
i business-to-business transaktioner. Denne internationale standard blev opfattet som
midlet, der kunne lette globaliseringen af dansk erhvervsliv og samtidig mindske de
administrative byrder ("waste-work") internt i værdikæden samt ved
kommunikation med den offentlige sektor.
Der er siden foretaget en række punktmålinger på omfanget af
EDIFACT-spredningen i 1995, 1996 og 1997 af bl.a. Dansk Industri (1996) og
Forskningsministeriet (1996, 1997). Disse målinger vidner om, at flere og flere
virksomheder og offentlige organisationer udveksler data elektronisk fra computer til
computer i.f.m. ordreafgivelse, fakturering, spedition, receptudstedelse, indrapportering
m.v.
Punktmålingerne har imidlertidlig også vist, at en række
virksomheder stadigvæk anvender egne standarder til udveksling af data med
samarbejdspartnere de såkaldte proprietære standarder. Endvidere har specielt
medierne været meget optaget af, at transportmediet for udveksling af data ikke blot sker
via egne datalinier og VANS-operatører (som fx. Dan Net
A/S, IBM og Kommunedata),
men også via TCP/IP protokoller på Internettet og på egne lukkede net,
Extranet/Intranet.
I 1996 var EDI-løsninger nærmest synonymt med transport via egne
datalinier eller VANS-operatører. Dataformatet var typisk proprietært på egne linier og
EDIFACT-baseret via VANS. Disse løsninger var karakteriseret ved høj forsyningssikkerhed
og beskyttelse af data. Siden har Internetteknologien haft sit gennembrud med: Internettet
som transportvej, åbne client/server løsninger v.h.a. World Wide Web teknologi, e-mail
standarder med dokumentvedhæftning, og anvendelsen af alle disse teknologier på såvel
Internettet, som egne lukkede net mellem samarbejdspartnere. Disse alternativer åbner i
dag op for nye og blandede EDI-løsninger, som i større eller mindre grad anvender
EDIFACT-meddelelser eller eksisterende proprietære meddelelsesformater.
Internetteknologierne muliggør endvidere EDI-løsninger, hvor det primært er den ene af
de to parter i dataudvekslingen, der drager fordel af den fulde integration mellem
dataudvekslingen og egen databehandling, samtidig med at den anden parts omkostninger ikke
forøges nævneværdigt.
Der er principielt flere måder at kvantificere EDI-anvendelsen på i
dag. For det første kan udvekslingen af data betragtes på dels transport niveau (typisk
egne net, VANS eller Internettet) og dels på meddelelsesformatet (typisk egne formater
eller EDIFACT baserede). For det andet er graden af integration mellem dataudvekslingen og
databehandlingen, dels hos virksomheden, og dels hos virksomhedens samarbejdspartnere, en
vigtig parameter. Dybden af denne integration varierer typisk i de to ender, når
samarbejdspartnerne ikke har EDI direkte integreret med deres egne systemer. Denne
løsning ses typisk ved anvendelse af formular-baseret EDI, hvor
samarbejdspartnerne fx. anvender en Webbrowser, hvori en formular udfyldes/ajourføres og
returneres elektronisk til virksomhedens systemer. I forhold til virksomhed-forbruger må
denne form ses som første trin ved etablering af elektronisk handel, men også mellem
samarbejdende virksomheder kan denne form anvendes.
En fuld klassifikation af EDI-anvendelsen i dag vil således inddrage
mere end 12 kategorier, som i denne rapport er samlet til tre:
- Proprietære standarder, der medtager al EDI hvor meddelelserne
aldrig findes som EDIFACT-meddelelser
- EDIFACT-baseret, der medtager al EDI, hvor meddelelsen undervejs
findes som EDIFACT, dvs. også formular-baseret EDI, som
konverteres til EDIFACT "på bagsiden"
- Browser-EDI, der beskriver den formular-baserede EDI som
ikke er EDIFACT-baseret (og altså heller ikke bliver konverteret til
EDIFACT "på bagsiden").
Dansk EDI-Råd igangsatte i starten af
1998 nærværende undersøgelse for at belyse eventuelle skift i anvendelsen af EDI i
såvel omfang som transportmiddel. Undersøgelsens kommissorium omfatter endvidere en
vurdering af anvendelsen af EDI i de kommende år. Undersøgelsen, der er udført i
perioden januar 1998 til medio april 1998 har indsamlet data fra de syv mest betydende
VANS-operatører, otte større private virksomheder & sammenslutninger, ti
brancheforeninger, samt tretten offentlige organisationer. Der er desuden interviewet en
række øvrige organisationer m.h.p. indhentning af baggrundsmateriale til denne rapport.
Undersøgelsens hovedkonklusioner er:
Der er sket en stærk vækst i antallet af virksomheder, der kan sende og modtage
EDIFACT-meddelelser. Analysen af antallet af brugere af EDIFACT-standarden i Danmark viser
især en stigning i antal mindre virksomheder blandt de nye brugere af EDIFACT. Fra 1995
til 1996 var der således en stigning i det samlede antal virksomheder, der kunne
sende/modtage EDIFACT-meddelelser på 26 procent, mens der fra 1996 til 1997 var en
stigning på 31 procent. Blandt de mindre virksomheder var der tale om en stigning på 90
procent fra 1996 til 1997
Der er sendt flere EDIFACT-meddelelser via VANS både målt på antal og størrelse. For
perioden 1995-1997 er EDIFACT-anvendelsen øget gennemsnitligt med ca. 45 procent årligt
hvad angår antal meddelelser og med ca. 33 procent m.h.t. størrelsen af disse.
Sammenlignes antal bytes via VANS i EDIFACT-format i december måned 1997 med januar
måned 1995, er der en stigning på godt 82% i de tre år. Målt på antal
meddelelser er der sendt 176 procent flere i december 1997 sammenlignet med januar
1995.
EDI-anvendelsen fremmes i første række af de tidlige led i forsyningskæden, af få
brancher, og af de større virksomheder. Det er især sundhedsområdet, varedistribution
og bankvæsen/finansiering, der tegner sig for den markante vækst i EDIFACT-trafikken
over VANS. I varedistribution er det de store detailhandelskæder, der er længst med
EDIFACT-anvendelsen, mens det indenfor industrien er større virksomheder som Mærsk, Lego, Grundfos og Danfoss,
der har været drivkraften.
Det er i særlig grad ordreafgivelse og fakturaer, der sendes elektronisk mellem
virksomhederne. Disse to dokumenttyper er dog ofte suppleret med en række andre
dokumenter som ændring af ordre, leveringstidspunkt og betaling.
Der skal være et betydeligt volumen og periodisering samt aftalte formater i de enkelte
forretningstransaktioner for at anvende EDIFACT meningsfuldt. I forbindelse med leverancer
fra forsyningsvirksomheder til fx. offentlige organisationer er dette en afgørende
barriere for spredning af EDIFACT-anvendelsen.
Virksomheder anvender aktuelt kun i meget begrænset omfang browser-EDI til
business-to-business handel. Blot 5% af virksomhederne har anvendt Internettet til
elektronisk handel, hvorimod godt 35% af virksomhederne anvender EDI via VANS eller
proprietære (lukkede) kredsløb. Virksomhederne anser ikke forsyningssikkerheden og
beskyttelsen af data for garanteret på Internettet endnu.
Browser-EDI, der kan betegnes som en relativ billig integration af yderpunkterne i
værdikæderne, spås en forsat fremgang med store fordele for den ende af
kommunikationen, hvor EDI-, evt. EDIFACT-meddelelsen integreres i virksomhedens øvrige
forretningsprocesser. Løsningen må derfor ses som et første trin hen imod fuld
integration i "browser-enden", så data også kan udveksles elektronisk med
denne sides øvrige forretningsprocesser.
Virksomheder vil i stigende omfang anvende browser-EDI til selv at tilbyde
"VANS-ydelser" samt tilbyde service/salg via Web-sider på Internettet. Det er
ikke vurderingen, at dette vil mindske antallet af virksomheder, der anvender EAN-numre
eller antallet og størrelsen af EDIFACT-forsendelser.
Moderne økonomistyringssystemer har et betydeligt potentiale i.f.m. at udvide
anvendelsen af EDI. Der forestår betydelige opgaver i forbindelse med integration af EDI
i virksomhedernes interne systemer.
Den offentlige sektor er i dag ikke den primære drivkraft indenfor EDIFACT-anvendelsen,
når undtages MedCom-projektet (sundhedsområdet). Der er en række EDIFACT initiativer
på vej i 1998, men hovedparten går i retning af fælles indberetning af data
(datawarehousing og datamining) ved hjælp af EDI. En betydelig del af disse via
browser-EDI. På EDIFACT-området savner vi endnu det fulde gennemslag.
Den offentlige sektor forventes i stigende omfang at anvende elektroniske indkøb ikke
blot via Basis Indkøb, men også ved on-line booking og bestilling hos fx. DSB, SAS, hoteller,
boghandlere, softwarefirmaer, konsulentvirksomheder, uddannelsesinstitutioner etc.
Offentlige virksomheder/organisationer sigter typisk mod at få lettet de administrative
byrder for egne arbejdsprocesser snarere end samarbejdspartneres.
Igangværende EDI-pilotprojekter i den offentlige sektor kan med fordel synliggøres
overfor andre virksomheder, offentlige institutioner og brancheforeninger. Herved opnås
en forstærket effekt i retning af yderligere EDI-anvendelse.
EDI-handlingsplanens betydning kan ikke umiddelbart kvantificeres, og selv om det ikke
har været undersøgelsens formål direkte at måle effekterne af denne, tegner der sig
alligevel et billede. For så vidt angår de store virksomheder (Danfoss, Grundfos, FDB m.v.) er det karakteristisk, at de ikke haft brug for
EDI-handlingsplanen. De klarer sig fint uden, og har kunnet "pålægge" deres
leverandører og speditører at anvende EDI. Derimod synes det klart, at
EDI-handlingsplanen har været stærkt medvirkende til at EDI er kommet højere op på
dagsordenen hos brancheforeninger og det offentlige. Interessen for EDI hos den helt
overvejende del af medlemmerne i brancheforeningerne og hos langt de fleste offentlige
organisationer har været meget ringe. I denne situation, hvor EDI-projekter har
konkurreret med andre udviklingsprojekter (indførelse af SAP, år 2000 problemerne m.v.),
har EDI-handlingsplanen i betydelig grad medvirket til at sætte EDI på dagsordenen
gennem en stimulering af en række projekter, der ellers først ville været blevet
etableret på et senere tidspunkt.
Potentialet for yderligere EDI-løsninger er mindre i finanssektoren end andre sektorer,
idet bank og forsikring allerede har en udstrakt brug af EDI i proprietære formater.
Realkreditinstitutternes kommende omlægning af al kommunikation mellem alle parter på
realkreditmarkedet til en samlet EDIFACT-baseret Intranet løsning indikerer et skift i
teknologi. Vi skønner, at der inden for de næste tre år vil være et potentiale for
samlet vækst i EDI på 20-40% i bank-forsikring. Herudover forventes en kraftig vækst i
de kunde-orienterede services via Internettet.
Potentialet for yderligere EDI-løsninger inden for transportsektoren, hvor man også
har været igang i en række år, skønnes at være 20-40% inden for de næste tre år.
Potentialet for yderligere EDI-løsninger inden for produktion og handel er meget stort,
da man på den ene side har relativt få applikationer, og da man på den anden side kan
pege på særdeles store potentielle effektiviseringsgevinster. De eneste applikationer af
nogen betydning findes i detailhandelen bagud i værdikæden mod leverandører, i store
produktionsvirksomheder bagud i værdikæden mod deres leverandører, samt i landbruget.
Bortset fra landbruget, hvor potentialet i de næste tre år vurderes til at være 30-40%,
skønnes potentialet inden for de øvrige områder at være 70-95%. Med andre ord, vi
forventer en særdeles stor vækst i EDI-applikationerne inden for den sektor.
Potentialet for yderligere EDI-løsninger i den offentlige sektor inden for de næste
tre år vurderes ligeledes til at være meget betydeligt. Vi skønner over 50%.
Download
Selve publikationen er nu publiseret af Samfundslitteratur og derfor ikke længere tilgængelig for download i pdf-format (på Dansk; på Engelsk)
Download/ se appendix til publikationen i pdf-format
(på Dansk)
Hvis du ikke allerede har acrobat reader, download den nu.
Bestil
Samfundslitteratur har udgivet rapporten på papir i Juli 1998. For mere information, send en e-mail til andersen@cbs.dk eller kontakt Samfundslitteratur
Om undersøgelsen
Denne rapport er blevet til på foranledning af en henvendelse fra Dansk EDI-Råd om at få foretaget en kortlægning af
udviklingen i EDI i perioden 1995-1997 samt give et bud på anvendelsen af EDI i de
kommende år.
Dataindsamlingen er foretaget i perioden 6. januar 1998 til den 2.
april 1998. Via en samarbejdsaftale med Center for
IT-forskning (CIT) foretages i perioden frem til 31. august 1998 yderligere interviews
samt dataanalyse med henblik på at belyse omfanget af elektronisk handel i den offentlige
og private sektor.
Der rettes en stor tak til VANS-operatører, virksomheder og offentlige
organisationer for stor samarbejdsvillighed samt for deltagelse i interviews.
Studentermedhjælperne stud. merc. int. Lotte Mangor, stud. merc. Tine
Bjørn-Andersen samt stud. merc. dat. Nina Christiansen har medvirket ved databehandling
af det indsamlede materiale. Ansvaret for rapporten påhviler dog alene forfatterne lektor
Kim Viborg Andersen (projektleder), professor Niels Bjørn-Andersen samt lektor Niels
Christian Juul fra Institut for Informatik, Handelshøjskolen i København.
Alle spørgsmål vedr. undersøgelsen bedes rettet til Kim Viborg
Andersen på tlf. 3815-2437 eller e-mail.
Gå til starten af dette dokument
© This homepage is developed
and maintained by Kim Viborg
Andersen & Niels Christian
Juul
Last updated September 16th, 1998 by Niels Christian Juul - ncjuul@cbs.dk