Handelshøjskolen i København
Der er udstedt yderligere 75 lokationsnumre i første halvdel af 2000. For perioden 1995-1999 konstaterede vi, at der er sket en vækst i antallet af virksomheder, der kan sende og modtage EDIFACT-meddelelser. Stigningen i antal tildelte lokationsnumre er både for 1998 og 1999 på samme niveau som i 1997. Analysen af antal brugere af EDIFACT-standarden i Danmark viste især en stigning i antal mindre virksomheder blandt de nye brugere af EDIFACT. Der skønnes således at være ca. 50.000 virksomheder (eller dele af virksomheder og offentlige institutioner), der p.t. kan anvende EDIFACT.
Antallet af tildelte lokationsnumre er øget kraftigt i perioden 1990-99. Særligt i 1996 og 1997 har der været en øget vækst i antallet af tildelte B-numre til mindre virksomheder. Der er således sket en forøgelse i antallet af virksomheder, der kan sende/ modtage EDIFACT-meddelelser til også mindre virksomheder. Fra 1995 til 1996 var der en stigning i det samlede antal EAN-lokationsnumre med 26 procent, mens der fra 1996 til 1997 var en stigning på 31 procent. Antallet af B-numre steg med 90 procent fra 1996 til 1997. I 2000 er denne stigning mindsket lidt, idet der er udstedt 65 nye B-numre og 10 nye C-numre.
Men der er fortsat mere end dobbelt så mange EAN-numre i omløb sammenlignet med 1995. Vores opgørelser af EAN-lokationsnumre viser således at der er et stigende antal virksomheder kan sende og modtage EDI. Således var der i 1995 461 virksomheder registreret hos EAN, mens der i 1999 var 1.184. Det svarer til en vækst på godt 160%. Antallet af lokationsnumre er en meget grov indikator på antallet af virksomheder der kan anvende EDI. Det er således ikke muligt direkte at "oversætte" antallet EAN-numre med antal EDI-brugere. EAN Danmark skønner at der er ca. 50.000 D-numre i omløb.
År |
N |
Index (1990=100) |
Index (1995=100) |
1990 |
16 |
100 |
3 |
1991 |
63 |
394 |
14 |
1992 |
154 |
963 |
33 |
1993 |
262 |
1.638 |
57 |
1994 |
371 |
2.319 |
80 |
1995 |
461 |
2.881 |
100 |
1996 |
580 |
3.625 |
126 |
1997 |
760 |
4.750 |
165 |
1998 |
937 |
5.856 |
203 |
1999 |
1.184 |
7.400 |
257 |
2000(medio) |
1.259 |
7.869 |
273 |
En af årsagerne til den manglende stigning i den VANS-baserede traffik
målt på EAN-indikatoren kan være LEAN-projektet. LEAN er et
udviklingsprojekt i samarbejde med Mærsk Data (konkret LEC, der nu er
opkøbt af Mærsk) og EAN Danmark.
Der er ca. 5000 medlemmer af EAN. Af de 5.000 medlemmer er der godt 1.100 der skønnes at anvende EAN-vejledningerne. Den lave udbredelse kan skyldes implementeringsomkostninger og drift-/vedligeholdsudgifter. Disse barrierer kan være særligt udbredte i mindre virksomheder. LEAN sigter på de mindre virksomheder. Eksempelvis har en faktura følgende segmentindhold:
I STRU/ LEAN er der valgt fakturering til nettopriser. Rabatter forhandles separat. STRU følger dagligvareforum (DAGSAM). LEAN kører med HTML og standard internetbrowsere og anvender STRU. Der er et acceptabelt niveau af sikkerhed og involverer ikke ændringer i andre, anvendte EDI-standarder. Løsningen er baseret på en central server, ikke en distribueret løsning. Ledende EDI-brugere har forpligtiget sig til at markedsføre det. LEAN forventer godt 2000 webklienter indenfor 2-3 år. LEAN i drift i juni måned. Oprettelse er 500 kr. og 2400 kr. i årligt gebyr. LEAN har kun ordre- og fakturameddelelser. Ultimo august 2000 er følgende aftaler indgået: 6 edi klienter og 65 web klienter.
VANS-traffikken er fortsat med at stige og øgedes For første halvår er der sendt godt 35% flere meddelelser og 24% flere bytes via VANS. Disse tal er sammenholdt med trafikken i første halvår 1999. Stigningen er igen drevet af MedCom-udviklingen snarere end mindre eller mellemstore virksomheders anvendelse af EDI. Indberetningerne til den offentlige sektor er dog også i stigning, ligesom dele af de tidlige led i værdikæderne (herunder landbruget) er i vækst. Om end stigningen i EDI-trafikken er på et noget lavere niveau end sidste år, er det værd at fremhæve at der ingenlunde er tale om en tilbagegang. Vi er i færd med at analysere vækstmønstret og forventer at få denne analyse af meddelelsestyper og branchevæksten klar medio oktober.
Tabel 2.. VANS Trafik januar 1995-juni 2000: Antal meddelelser
Year |
Messages |
|
N |
Annual growth (%) |
|
1995 |
12.631.158 |
n.a. |
1996 |
18.404.126. |
46% |
1997 |
26.602.973 |
45% |
1998 |
35.514.579 |
34% |
1999 |
48.305.810 |
36% |
2000 (medio)* |
30.626.066 |
35% |
Note. *) Data sammenlignet med første halvår 1999.
Tabel 3. VANS Trafik januar 1995-juni 2000: Antal K-bytes
Year |
K-Bytes |
|
N |
Annual growth (%) |
|
1995 |
32.595.785 |
n.a. |
1996 |
43.980.498 |
35% |
1997 |
58.325.636 |
33% |
1998 |
81.058.956 |
39% |
1999 |
110.254.656 |
43% |
2000 (medio)* |
62.626.862 |
24% |
Note. *) Data sammenlignet med første halvår 1999.
Figur 1. Antal K-Bytes januar 1995-ultimo juni 2000
Figur 2. Antal meddelelser januar 1995-ultimo juni 2000
Frederiksberg, den 8. september 2000
Kim V. Andersen & Niels Christian Juul
Handelshøjskolen i København, Inst. for Informatik, Howitzvej 60, 2000 Frederiksberg, Tlf. 3815-2400, Fax 3815-2401, E-mail: andersen@cbs.dk, ncjuul@cbs.dk