Udviklingscenter for e-Business

Center for elektronisk handel ved Handelshøjskolen i København

Teknologisk Institut
(i samarbejde med 7 virksomheder)

Med støtte fra Erhvervsfremme Styrelsen

 

Spørgeskema vedr.
e-handel og elektronisk/digital forretning

 

Februar 2001

Spørgsmål vedrørende undersøgelsen kan stilles til:

DTI, Emballage og Transport, sekretariatet

Center for Elektronisk Handel, HHK
Lektor Niels Chr. Juul (RUC/Datalogi)

Tlf.: 7220 3150
e-mail: et@teknologisk.dk

Tlf.: 4674 3860
e-mail: ncjuul@ruc.dk

 

Skemaet bedes besvaret og returneret hurtigst muligt (inden 19. marts) i vedlagte frankerede svarkuvert til:

Teknologisk Institut
Emballage og Transport
Postbox 141
Gregersensvej
2630 Taastrup

Indledende spørgsmål til alle

1. Hvordan opfatter virksomheden generelt e-handel og EDI? (gerne flere kryds)

¨ som en teknisk løsning

¨ som et forretningskoncept

¨ som et kommunikationsværktøj

¨ som et modefænomen

¨ andet (skriv):

2. Udveksler virksomheden data digitalt med? (gerne flere kryds)

¨ pengeinstitutter

¨ offentlige myndigheder, fx i form af skat, moms og løn

¨ transportfirmaer

¨ leverandører

¨ kunder

¨ andre (skriv):

3. Har virksomheden deltaget i informationsmøder om EDI og/eller e-handel? (kun 1 kryds)

¨ ja

¨ nej

¨ ved ikke

4. Har virksomheden kendskab til web-baseret e-handel (f.eks. LE@N, KMD WebIndkøb,…)?
(kun 1 kryds)

¨ ja

¨ nej

¨ ved ikke

5. Anvender virksomheden et administrativt system, fx SAP eller Navision? (kun 1 kryds)

¨ ja (system: ________________________ )

¨ nej

¨ ved ikke

6. Er virksomheden primært (sæt evt. flere krydser, hvis virksomheden falder i flere kategorier):

¨ producent

¨ mellemhandler (grossist, importør, etc.)

¨ slutsælger (detaillist)

¨ andet : _______________

7. Hvilken af følgende virksomhedstyper karakteriserer bedst virksomheden? (kun 1 kryds)

¨ 1. Fødevarer

¨ 2. Dagligvarer i øvrigt

¨ 3. Tekstil

¨ 4. Isenkram

¨ 5. Kontorforsyning

¨ 6. Nyheder og underholdning

¨ 7. Sundhed og medicin.

¨ 8. Emballage og hjælpemidler

¨ 9. IT (maskiner, programmer, service og konsulenter)

¨ 10. Transport og logistik

¨ 11. Anden industriel eller håndværksmæssig produktion

8. Hvor mange forskellige varer (varenumre) forhandler virksomheden cirka? Antal: _______

9. Hvor mange kunder har virksomheden cirka? Antal: _______

10. Hvor mange leverandører har virksomheden cirka? Antal:____________

11. Hvor mange ordre ekspederer virksomheden cirka per måned?

Antal modtagne ordre:____________

Antal afgivne ordre:____________

12. Hvor mange faktura ekspederer virksomheden cirka per måned?

Antal afsendte faktura:____________

Antal modtagne faktura:____________

Resten af spørgeskemaet er opdelt efter i hvilken grad virksomheden i dag anvender E-handel, EDI, Web-EDI eller ikke.

Vi skelner i denne undersøgelse mellem om virksomheden anvender:

  1. E-handel (elektronisk udveksling af dokumenter, varer, eller andre ydelser uden krav om bestemte formater eller bestemte aftaler)
  2. EDI (udveksling af strukturerede elektroniske meddelelser med andre virksomheder med et minimum af menneskelig indblanding, eksempelvis EDIFACT eller XML)
  3. Web-EDI, EDI-light (som EDI, hvor dog den ene part må foretage indtastninger til systemet, for eksempel ved at udfylde en formular i en Web-browser), eller
  4. Ikke anvender E-handel

 

De efterfølgende spørgsmål er opdelt i fire sektioner:

Sektion 1 besvares af de virksomheder, som ikke anvender e-handel, EDI eller lignende (Spørgsmål 13-24).

Sektion 2 besvares af de virksomheder, som anvender e-handel (Spørgsmål 25-28).

Sektion 3 besvares af de virksomheder, som anvender EDI (Spørgsmål 29-37).

Sektion 4 besvares af de virksomheder, som anvender EDI-light (Spørgsmål 38-46)

Virksomheder, som finder det relevant at besvare flere kategorier er velkommen til det, ellers beder vi om at man udfylder den sektion, som bedst beskriver virksomheden i dag.

Sektion 1: Spørgsmål til de virksomheder som ikke anvender e-handel, EDI eller lign.

Definition på e-handel: Elektronisk handel (e-handel) omfatter i denne undersøgelse elektronisk udveksling af dokumenter, varer eller serviceydelser. Der kan tillige være tale om udveksling af digitale varer og ydelser som fx software og information fra databaser. Der er ikke noget krav om en bestemt meddelelses-struktur. E-handel kan gennemføres uden forudgående aftale om, hvilke meddelelser der skal udveksles og hvordan de skal udveksles.


13. Har virksomheden overvejet at anvende e-handel?
(kun 1 kryds)

¨ ja

¨ nej (hvis nej gå da til 16.)

¨ ved ikke

14. Er e-handel en del af virksomhedens forretningsstrategi? (kun 1 kryds)

¨ ja

¨ nej

¨ ved ikke

15. Hvad vil virksomheden overvejende anvende e-handel til? (gerne flere kryds)

¨ markedsføring af varer og services

¨ salg af varer eller serviceydelser

¨ indkøb af varer eller serviceydelser

¨ service fx i form af produktmanualer og opdatering af varekataloger

¨ andet (skriv):

16. Hvad afholder virksomheden fra at gå i gang med e-handel?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger er ikke tilstrækkelige

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger er for dyre

1

2

3

4

5

6

7

Det forventes ikke, at der er nogen besparelse

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger er ikke sikre nok

1

2

3

4

5

6

7

Det er ikke nødvendigt af konkurrencehensyn

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig ikke til e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden føler sig ikke rustet til at gå i gang med e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Medarbejderne er ikke parate til omstillingsprocessen

1

2

3

4

5

6

7

Muligheden har slet ikke været overvejet

1

2

3

4

5

6

7

Vi klarer os fint uden e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Det er ikke umagen værd at prøve

1

2

3

4

5

6

7

Ingen samhandelspartnere har stillet krav om e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Der er ingen, der har anbefalet e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

 

Definition på EDI: Betegnelsen EDI er i denne undersøgelse reserveret til udveksling af strukturerede, elektroniske meddelelser. Denne udveksling foregår med et minimum af menneskelig indblanding. En betingelse, for at man definerer en elektronisk samhandel som EDI, er, at udvekslingen af elektroniske meddelelser udveksles i et på forhånd aftalt format. Dette format kan være individuelt defineret eller følge en international standard fx EDIFACT.

17. Har virksomheden overvejet at anvende EDI? (kun 1 kryds)

¨ ja

¨ nej (hvis nej gå til 19.)

18. Hvilke forhold har størst betydning for at din virksomhed går i gang med EDI?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

Tekniske løsninger har nået et tilstrækkeligt niveau

1

2

3

4

5

6

7

Tekniske løsninger har nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Udsigt til besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til at anvende EDI

1

2

3

4

5

6

7

Det giver medarbejderne bedre arbejdsmiljø

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden ser nye udviklingsmuligheder for medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

Muligheden for ændring af arbejdsrutiner

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden føler sig godt rustet til at gå i gang med EDI

1

2

3

4

5

6

7

Konkurrencehensyn

1

2

3

4

5

6

7

Mulighed for at opnå en bedre markedsposition

1

2

3

4

5

6

7

Flere af virksomhedens samhandelspartnere anvender EDI

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden blev presset til at gå i gang med EDI

1

2

3

4

5

6

7

Vi mener ikke, vi længere kan klare os uden EDI

1

2

3

4

5

6

7

Det er nyt og spændende

1

2

3

4

5

6

7

Andre har anbefalet det

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

Gå til spørgsmål 20.

19. Hvad afholder virksomheden fra at gå i gang med EDI?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger har ikke nået et tilstrækkeligt niveau

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger har ikke nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Der er ikke udsigt til besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til at anvende EDI

1

2

3

4

5

6

7

EDI kan ikke give medarbejderne bedre arbejdsmiljø

1

2

3

4

5

6

7

EDI giver ikke nye udviklingsmuligheder for medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

EDI giver ikke mulighed for ændring af arbejdsrutiner

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden føler sig ikke rustet til at gå i gang med EDI

1

2

3

4

5

6

7

Konkurrencehensyn fordrer ikke, at vi går i gang med EDI

1

2

3

4

5

6

7

EDI vil ikke give os en bedre markedsposition

1

2

3

4

5

6

7

Der er ingen samhandelspartnere, som anvender EDI

1

2

3

4

5

6

7

Ingen samhandelspartnere har presset os til at anvende EDI

1

2

3

4

5

6

7

Vi klarer os fint uden EDI

1

2

3

4

5

6

7

Vi finder ikke, at EDI er nyt og spændende

1

2

3

4

5

6

7

Der er ingen, som har anbefalet EDI

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

20. Har der været konkrete opfordringer til at anvende EDI? (gerne flere kryds)

¨ ja, fra kunder

¨ ja, fra leverandører

¨ ja, fra virksomhedens øvrige samhandelspartnere, fx pengeinstitutter og transportfirmaer

¨ nej

¨ ved ikke

Definition på EDI-light: I denne undersøgelse er Web-EDI eller EDI-light betegnelsen for EDI, hvor den ene part i udvekslingen skal foretage indtastninger i systemet fra gang til gang. F.eks. Told&Skat's tast-selv service, www.indberetning.dk, office-banking eller LE@N-systemet.

21. Har virksomheden overvejet at anvende EDI-light? (kun 1 kryds)

¨ ja

¨ nej (hvis nej gå til 23.)

22. Hvilke forhold har størst betydning for at din virksomhed går i gang med EDI-light?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

Tekniske løsninger har nået et tilstrækkeligt niveau

1

2

3

4

5

6

7

Tekniske løsninger har nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Udsigt til besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til at anvende EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Det giver medarbejderne bedre arbejdsmiljø

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden ser nye udviklingsmuligheder for medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

Muligheden for ændring af arbejdsrutiner

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden føler sig godt rustet til at gå i gang med EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Konkurrencehensyn

1

2

3

4

5

6

7

Mulighed for at opnå en bedre markedsposition

1

2

3

4

5

6

7

Flere af virksomhedens samhandelspartnere anvender EDI/ EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden blev presset til at gå i gang med EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Vi mener ikke, vi længere kan klare os uden EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Det er nyt og spændende

1

2

3

4

5

6

7

Andre har anbefalet det

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

Gå til spørgsmål 24.

23. Hvad afholder virksomheden fra at gå i gang med EDI-light?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger har ikke nået et tilstrækkeligt niveau

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger har ikke nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Der er ikke udsigt til besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til at anvende EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light kan ikke give medarbejderne bedre arbejdsmiljø

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light giver ikke nye udviklingsmuligheder for medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light giver ikke mulighed for ændring af arbejdsrutiner

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden føler sig ikke rustet til at gå i gang med EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Konkurrencehensyn fordrer ikke, at vi går i gang med EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light vil ikke give os en bedre markedsposition

1

2

3

4

5

6

7

Der er ingen samhandelspartnere, som anvender EDI/EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Ingen samhandelspartnere har presset os til at anvende EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Vi klarer os fint uden EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Vi finder ikke, at EDI-light er nyt og spændende

1

2

3

4

5

6

7

Der er ingen, som har anbefalet EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

24. Har der været konkrete opfordringer til at anvende EDI-light? (gerne flere kryds)

¨ ja, fra kunder

¨ ja, fra leverandører

¨ ja, fra virksomhedens øvrige samhandelspartnere, fx pengeinstitutter og transportfirmaer

¨ nej

¨ ved ikke

Slut på sektion 1. Tak for besvarelsen.

 

Sektion 2: Spørgsmål til de virksomheder som anvender e-handel

Definition på e-handel: Elektronisk handel (e-handel) omfatter i denne undersøgelse elektronisk udveksling af dokumenter, varer eller serviceydelser. Der kan tillige være tale om udveksling af digitale varer og ydelser som fx software og information fra databaser. Der er ikke nogen krav om en bestemt meddelelsesstruktur. E-handel kan gennemføres uden forudgående aftale om, hvilke meddelelser der skal udveksles og hvordan de udveksles.

25. Hvornår gik virksomheden i gang med e-handel? Årstal:__________

26. Hvad anvender virksomheden e-handel til? (gerne flere kryds)

¨ markedsføring af varer og services

¨ salg af varer eller serviceydelser

¨ indkøb af varer eller serviceydelser

¨ service fx i form af produktmanualer og opdatering af varekataloger

¨ andet (skriv):

27. Hvorfor valgte virksomheden at gå i gang med e-handel?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger havde nået et tilfredsstillende niveau

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger havde nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Det kunne forudses besparelser

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger var blevet sikre nok

1

2

3

4

5

6

7

Af konkurrencehensyn

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden følte sig rustet til at gå i gang med e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Medarbejderne var til omstillingsprocessen

1

2

3

4

5

6

7

Det gav nye udfordringer til medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

Det var spændende at være på forkant med udviklingen

1

2

3

4

5

6

7

Det var værd at prøve

1

2

3

4

5

6

7

Vores samhandelspartnere stillede krav om e-handel

1

2

3

4

5

6

7

Vi fik e-handel anbefalet

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

28. Hvordan opfatter din virksomhed udbyttet af e-handel?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver helt enig og 7 uenig)

Helt enig

   

Uenig

 

1

2

3

4

5

6

7

Den har givet mærkbare besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Den har medført bedre service overfor kunder og leverandører

1

2

3

4

5

6

7

Den har lettet rutiner

1

2

3

4

5

6

7

Den har givet mulighed for mere variation i det daglige arbejde

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået flere nye kunder

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået en bedre position i forhold til konkurrenterne

1

2

3

4

5

6

7

Samhandelspartnere er blevet knyttet tættere til virksomheden

1

2

3

4

5

6

7

Den har åbnet muligheder for nye måder at drive forretning på

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået et mere innovativt image

Slut på sektion 2. Hvis virksomheden anvender EDI fortsæt med spørgsmål 29 eller EDI-light (så fortsæt med spørgsmål 38) ellers tak for besvarelsen.

Sektion 3: Spørgsmål til de virksomheder som anvender EDI

Definition på EDI: Betegnelsen EDI er i denne undersøgelse reserveret til udveksling af strukturerede, elektroniske meddelelser. Denne udveksling foregår med et minimum af menneskelig indblanding. En betingelse, for at man definerer en elektronisk samhandel som EDI, er, at udvekslingen af elektroniske meddelelser udveksles i et på forhånd aftalt format. Dette format kan være individuelt defineret eller følge en international standard fx EDIFACT.

29. Virksomhedens EDI er baseret på rammestandarderne (gerne flere kryds)

¨ EDIFACT, EANCOM/HANCOM

¨ ANSI X.12

¨ XML

¨ andet (skriv):

¨ ved ikke

30. Hvornår gik virksomheden i gang med EDI? Årstal:____________

31. Hvad var årsagen til, at virksomheden gik i gang med EDI?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger havde nået et tilstrækkeligt niveau

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger havde nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Der var udsigt til besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til at anvende EDI

1

2

3

4

5

6

7

For at give medarbejderne bedre arbejdsmiljø

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden så nye udviklingsmuligheder for medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

Der var mulighed for ændring af arbejdsrutiner

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden følte sig godt rustet til at gå i gang med EDI

1

2

3

4

5

6

7

Af konkurrencehensyn

1

2

3

4

5

6

7

Der var mulighed for at opnå en bedre markedsposition

1

2

3

4

5

6

7

Flere af virksomhedens samhandelspartnere anvendte EDI

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden blev presset til at gå i gang med EDI

1

2

3

4

5

6

7

Vi mente ikke, vi kunne klare os uden EDI

1

2

3

4

5

6

7

Det var nyt og spændende

1

2

3

4

5

6

7

Andre havde anbefalet det

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

32. Hvordan opfatter din virksomhed udbyttet af EDI?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver helt enig og 7 uenig)

Helt enig

   

Uenig

 

1

2

3

4

5

6

7

EDI har givet mærkbare besparelser

1

2

3

4

5

6

7

EDI har medført bedre service overfor kunder og leverandører

1

2

3

4

5

6

7

EDI har lettet rutiner

1

2

3

4

5

6

7

EDI har givet mulighed for mere variation i det daglige arbejde

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået en bedre position i forhold til konkurrenterne

1

2

3

4

5

6

7

Samhandelspartnere er blevet knyttet tættere til virksomheden

1

2

3

4

5

6

7

EDI har åbnet muligheder for nye måder at drive forretning på

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået et mere innovativt image

 

33. Hvor mange kunder anvender virksomheden cirka EDI med? Antal:______

34. Hvor mange leverandører anvender virksomheden cirka EDI med? Antal:______

35. Hvor mange ordre ekspederer virksomheden cirka per måned via EDI?

Antal modtagne ordre:____________

Antal afgivne ordre:____________

36. Hvor mange faktura ekspederer virksomheden cirka per måned via EDI?

Antal afsendte faktura:____________

Antal modtagne faktura:____________

37. Er virksomhedens EDI-løsning integreret med virksomhedens administrative systemer (jvf. spørgsmål 5)

¨ fuldt integreret (automatisk)

¨ delvist integreret (fx ved at data flyttes som tekstfiler mellem systemerne)

¨ overhovedet ikke integreret

¨ andet (skriv :____________________________________________________ )

¨ ved ikke

Slut på sektion 3. Hvis virksomheden også anvender EDI-light fortsættes med spørgsmål 38, ellers tak for besvarelsen.

Sektion 4: Spørgsmål til de virksomheder som anvender EDI-light

Definition på EDI-light: I denne undersøgelse er Web-EDI eller EDI-light betegnelsen for EDI, hvor den ene part i udvekslingen skal foretage indtastninger i systemet fra gang til gang. F.eks. Told&Skat's tast-selv service, www.indberetning.dk, office-banking eller LE@N-systemet.

38. Virksomhedens EDI-light er baseret på standard systemer som (gerne flere kryds)

¨ KMD Web-indkøb

¨ LE@N

¨ andet (skriv):

¨ ved ikke

39. Hvornår gik virksomheden i gang med EDI-light? Årstal:____________

40. Hvad var årsagen til, at virksomheden gik i gang med EDI-light?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver stor betydning og 7 uden betydning)

Stor

 

Uden

 

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger havde nået et tilstrækkeligt niveau

1

2

3

4

5

6

7

De tekniske løsninger havde nået et rimeligt prisniveau

1

2

3

4

5

6

7

Der var udsigt til besparelser

1

2

3

4

5

6

7

Virksomhedens aktiviteter egner sig godt til at anvende EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

For at give medarbejderne bedre arbejdsmiljø

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden så nye udviklingsmuligheder for medarbejderne

1

2

3

4

5

6

7

Der var mulighed for ændring af arbejdsrutiner

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden følte sig godt rustet til at gå i gang med EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Af konkurrencehensyn

1

2

3

4

5

6

7

Der var mulighed for at opnå en bedre markedsposition

1

2

3

4

5

6

7

Flere af virksomhedens samhandelspartnere anvendte EDI/EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden blev presset til at gå i gang med EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Vi mente ikke, vi kunne klare os uden EDI-light

1

2

3

4

5

6

7

Det var nyt og spændende

1

2

3

4

5

6

7

Andre havde anbefalet det

1

2

3

4

5

6

7

Andet (skriv):

 

41. Hvordan opfatter din virksomhed udbyttet af EDI-light?

(marker med et kryds på en skala fra 1 til 7, hvor 1 angiver helt enig og 7 uenig)

Helt enig

   

Uenig

 

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light har givet mærkbare besparelser

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light har medført bedre service overfor kunder og leverandører

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light har lettet rutiner

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light har givet mulighed for mere variation i det daglige arbejde

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået en bedre position i forhold til konkurrenterne

1

2

3

4

5

6

7

Samhandelspartnere er blevet knyttet tættere til virksomheden

1

2

3

4

5

6

7

EDI-light har åbnet muligheder for nye måder at drive forretning på

1

2

3

4

5

6

7

Virksomheden har fået et mere innovativt image

 

42. Hvor mange kunder anvender virksomheden cirka EDI-light med? Antal:______

43. Hvor mange leverandører anvender virksomheden cirka EDI-light med? Antal:______

44. Hvor mange ordre ekspederer virksomheden cirka per måned via EDI-light?

Antal modtagne ordre:____________

Antal afgivne ordre:____________

45. Hvor mange faktura ekspederer virksomheden cirka per måned via EDI-light?

Antal afsendte faktura:____________

Antal modtagne faktura:____________

46. I hvor høj grad er virksomhedens EDI-light integreret med virksomhedens egne IT-systemer (jvf. spørgsmål 5)

¨ fuldt integreret (automatisk)

¨ delvist integreret (fx ved at data flyttes som tekstfiler mellem systemerne)

¨ overhovedet ikke integreret

¨ andet (skriv :____________________________________________________ )

¨ ved ikke

Slut på sektion 4. Tak for besvarelsen.

Vi takker for Deres hjælp.

Det besvarede spørgeskema bedes returneret til Teknologisk Institut, Emballage og Transport, Postboks 141, Gregersensvej, 2630 Taastrup i vedlagte frankerede svarkuvert senest den 19. marts 2001.

Undersøgelsens resultater vil blive omtalt i EAN's medlemsblad På Stregen ligesom resultaterne vil blive offentliggjort på Internettet under: www.uceb.teknologisk.dk og www.cbs.dk/~ncjuul/edi/